Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
29-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-09-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Słupski węzeł kolejowy przechodzi obecnie wielką modernizację w ramach inwestycji o wartości netto 562 mln zł. Choć do zakończenia wszystkich prac pozostał jeszcze ponad rok, już dziś z pasażerowie mogą korzystać z efektów modernizacji stacji kolejowej Słupsk. Oddano bowiem do użytku zmodernizowane perony 3 oraz 4.

Jedną z największych inwestycji kolejowych na Pomorzu, które zostaną zrealizowane w obecnej dekadzie, jest modernizacja linii kolejowej nr 202 pomiędzy Gdynią a Słupskiem. Zakres prac jest bardzo duży – uwzględniono nawet korektę łuków, w niektórych miejscach daleko idącą, dzięki czemu po uruchomieniu systemu łączności GSM-R i zabudowie systemu sygnalizacji kabinowej ETCS L2 możliwy będzie ruch pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h. Pomiędzy Gdynią a Wejherowem będą dwie pary torów szlakowych, natomiast z Wejherowa do Słupska wybudowany zostanie na całej długości drugi tor szlakowy. Obecnie w ramach przedsięwzięcia realizowane są dwie inwestycje – modernizacja odcinka z Lęborka do Słupska oraz modernizacja słupskiego węzła kolejowego.

Ostatnia spośród wyżej wymienionych inwestycji powinna zostać zakończona już w przyszłym roku w listopadzie. Jej wartość wynosi w ujęciu netto 562 mln zł,  natomiast wykonawcą jest Torpol, spółka wchodząca w skład grupy kapitałowej Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przypomnijmy, że zadanie obejmuje nie tylko kompleksową przebudowę samej stacji kolejowej, ale również budowę Lokalnego Centrum Sterowania oraz modernizację LK nr 202 na zachód od Słupska – do przystanku osobowego Kobylnica Słupska w mieście Kobylnica, liczącym blisko 5 tys. mieszkańców, gdzie powstanie także drugi peron. Z perspektywy pasażerów najbardziej namacalnym elementem inwestycji są natomiast przebudowa peronów oraz budowa nowego przejścia podziemnego, które połączy dwie części miasta.

Jak przedstawia się aktualne zaawansowanie prac w tym obszarze? Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe, pasażerowie mogą już korzystać z przebudowanych peronów 3 oraz 4, które zapewniają dużo wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie – przypomnijmy, że wcześniej perony w Słupsku należały do najniższych i jednocześnie najbardziej zdegradowanych w Polsce. Obecnie na dwukrawędziowym peronie 3 obsługiwane są pociągi z/do Szczecina i Szczecinka, natomiast jednokrawędziowy peron 4 obsługuje ruch w kierunku Ustki. Na każdym z peronów realizowane są jeszcze prace wykończeniowe, natomiast front robót zasadniczo przeniósł się na perony 1 i 2. PKP PLK przypominają, że od grudniowej zmiany rozkładu jazdy przywrócony zostanie ruch na odcinku Słupsk – Lębork, przez co peron 3 zostanie “dociążony” pociągami z/do Trójmiasta.

Nowe wysokie perony z ławkami, gablotami informacyjnymi, czytelnym oznakowanie, czy energooszczędnym oświetleniem, będą znacznie bardziej funkcjonalne niż wcześniej istniejące. Dodatkowo, dzięki ścieżkom naprowadzającym, stały się przyjazne dla osób niewidomych i niedowidzących. Ponadto na peronie 3 powstała wiata, której wygląd nawiązuje do zabytkowych konstrukcji na peronach 1 oraz 2, na których mają zostać odrestaurowane zabytkowe kioski. Jak informują PKP PLK, gotowa jest nowa nastawnia LCS, z której zarządza się już ruchem pociągów. Wciąż trwają jednocześnie przebudowa mostu nad rzeką Słupią oraz trzech wiaduktów kolejowych. Warto dodać, że grudniowe przywrócenie ruchu pociągów z Słupska do Lęborka nie kończy okresu utrudnień – w przyszłym roku ruszą prace z Lęborka do stacji kolejowej Gdynia Chylonia. Mają one potrwać do 2029 roku.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia kolejowa nr 97 od nowa. Trwa modernizacja [zdjęcia]

Infrastruktura

Linia kolejowa nr 97 od nowa. Trwa modernizacja [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 29 września 2025

Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?

Prawo i polityka

Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?

Mikołaj Kobryński 24 września 2025

Pociągiem z Kartuz do Lęborka. Jest umowa

Infrastruktura

Pociągiem z Kartuz do Lęborka. Jest umowa

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Trwają prace na linii kolejowej nr 26 [zdjęcia]

Infrastruktura

Trwają prace na linii kolejowej nr 26 [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 19 września 2025

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

Infrastruktura

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 15 września 2025

Kolejna szybka rewitalizacja rozpoczęta. Z Oleśnicy do Kluczborka

Infrastruktura

Zobacz również:

Linia kolejowa nr 97 od nowa. Trwa modernizacja [zdjęcia]

Infrastruktura

Linia kolejowa nr 97 od nowa. Trwa modernizacja [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 29 września 2025

Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?

Prawo i polityka

Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?

Mikołaj Kobryński 24 września 2025

Pociągiem z Kartuz do Lęborka. Jest umowa

Infrastruktura

Pociągiem z Kartuz do Lęborka. Jest umowa

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Trwają prace na linii kolejowej nr 26 [zdjęcia]

Infrastruktura

Trwają prace na linii kolejowej nr 26 [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 19 września 2025

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

Infrastruktura

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 15 września 2025

Kolejna szybka rewitalizacja rozpoczęta. Z Oleśnicy do Kluczborka

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij